Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2072 (2023-2024)
Innlevert: 19.05.2024
Sendt: 21.05.2024
Besvart: 27.05.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Oslo bystyre vedtok enstemmig i 2022 å realisere Hav Eiendoms prosjekt "Fiskebrygga" ved Bjørvika. Statens vegvesen forsøker nå å stoppe prosjektet, da de mener prosjektet vil skade offentlig vei. Det ligger likevel tydelige planer på plass hvor Hav Eiendom kan bygge uten å påvirke offentlig vei negativt, og selskapet vil også ta kostnadene for slike tiltak.
Vil statsråden sørge for at lokaldemokratiet i Oslo sitt vedtatte ønske om utbygging på denne tomten respekteres og at prosjektet kan gjennomføres?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen har opplyst at detaljreguleringsplan for felt A4 i Bjørvika, som inkluderer Hav Eiendom sin eiendom «Fiskebrygga», ble vedtatt 21. september 2022. Etaten opplyser videre at det tidlig i prosessen, samt i den videre planprosessen, ble opplyst overfor forslagsstiller for reguleringsplanen (Hav Eiendom AS) at gjennomføring av tiltak over riksvei krevde særskilt tillatelse fra Statens vegvesen, og at en slik tillatelse måtte søkes i tillegg selv om det forelå vedtatt reguleringsplan etter plan- og bygningsloven.

Høsten 2023 ble forslagsstiller bedt om å sende en formell søknad til Statens vegvesen. Søknaden gjaldt bygging av lokk/forlengelse av tunnelkulvert over nedkjøringsrampe til E18 Operatunnelen. Overbygget over riksveien er regulert med bebyggelse for næringsvirksomhet.

Statens vegvesen divisjon Transport og samfunn avslo søknaden ut fra en vurdering av tiltakets skadepotensiale og ulemper for veianlegget, og hensynet til trafikksikkerhet. Det ble lagt særlig vekt på tekniske forhold knyttet til brannsikkerhet og evakuering. Hav Eiendom påklaget vedtaket.

Saken følger nå ordinær saksgang for klagebehandling etter forvaltningsloven. Etter en vurdering av klagen, opprettholdt Statens vegvesen divisjon Transport og samfunn sitt vedtak. Klagen er nå oversendt til klageinstansen (Vegdirektoratet) for behandling. Utfallet i saken ikke avgjort.

Jeg vil understreke at Statens vegvesen sitt vedtak kun knytter seg til forlengelse av tunnelkulvert med overbygging. Øvrig regulert areal i reguleringsplanen er ikke berørt av vedtaket og kan gjennomføres i henhold til gjeldende regelverk.